הנקה מלאה או חלקית? בואו נכיר את ההבדלים

תוכן עניינים

גידול של תינוק הוא מסע יוצא דופן מלא באבני דרך, סקרנות ולמידה. אחת ההחלטות הקריטיות שאמהות טריות מקבלות היא לגבי ההנקה. לעיתים קרובות אמהות מוצאות את עצמן מתלבטות בין הנקה מלאה להנקה חלקית. מאמר זה מוקדש להבנת ההבדלים בין הנקה מלאה לחלקית, בהתחשב ביתרונות שלהם ובניואנסים של הפעולה.

מהי הנקה מלאה?

הנקה מלאה, ישירות דרך השד או באמצעות משאבת הנקה, היא כאשר תינוק מקבל חלב אם בלבד, ללא כל תוספת של חלב פורמולה, מים או מזון מוצק. עם זאת, ניתן לתת תרופות, ויטמינים ומינרלים, כפי שנקבע על ידי ספק שירותי בריאות.

היתרונות של הנקה מלאה

  • תזונה אופטימלית: חלב אם מספק את כל אבות המזון שהתינוק זקוק להם בששת החודשים הראשונים לחייו. הוא קל לעיכול ומתאים את עצמו לצרכי הגידול של התינוק.
  • חיזוק חסינות: הקולוסטרום, החלב הראשון שנוצר, עמוס בנוגדנים וחומרים מחזקים את מערכת החיסון. הנקה בלעדית ממשיכה לתמוך בחסינות התינוק לאורך כל הינקות.
  • מקדם התקשרות: המגע בין הישיר בין האם לתינוק (Skin To Skin) במהלך ההנקה מטפח קשר רגשי.
  • מועיל לאמא: הנקה מלאה יכולה לסייע בירידה במשקל לאחר לידה, להפחית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה וסוגים מסוימים של סרטן.

מהי הנקה חלקית?

הנקה חלקית, הידועה גם בשם האכלה מעורבת או משולבת, היא כאשר התינוק מקבל גם חלב אם וגם האכלה משלימה. תוספי מזון אלה יכולים להיות בצורת חלב פורמולה, מים, או מזון מוצק (לאחר שישה חודשים).

היתרונות של הנקה חלקית

  • גמישות: היא מאפשרת לעוד אנשים כמו אבא, סבים וכו' להאכיל את התינוק, ומספקת לאם גמישות ומנוחה מסוימת.
  • מעבר מהיר יותר להאכלה בבקבוק: לאמהות שמתכננות לחזור לעבודה, הנקה חלקית יכולה להקל על המעבר משד לבקבוק.
  • שומרת על כמה יתרונות של הנקה: גם אם לא בלעדית, הנקה עדיין מעניקה כמה יתרונות תזונתיים והגנה חיסונית.
  • הקטנה של סיכון לפיתוח אלרגיה לחלב: מחקרים חדשים בישראל (2023) מצביעים על קשר בין הנקה מלאה לאלרגיה לחלב, ועל הנקה חלקית כדרך יעילה להפחית את הסבירות לפיתוח אלרגיה זו.

הבדלים בין הנקה מלאה לחלקית

נקודת מבט תזונתית

בעוד ששתי השיטות מספקות תזונה, הנקה מלאה מציעה הזנה אופטימלית המיועדת לצרכי התינוק. לעומת זאת, חלב פורמולה בהנקה חלקית, אמנם בריאה מבחינה תזונתית, אך חסר בה את ההרכב הדינמי והגורמים החיסוניים הטמונים בחלב אם.

השפעה על חסינות

הנקה מלאה משפרת את חסינות התינוק שכן חלב אם עשיר בנוגדנים ובגורמי הגנה אחרים. תינוקות יונקים חלקית עדיין מקבלים כמה יתרונות חיסוניים, אבל לא באותה מידה כמו תינוקות יונקים מלאים.

לוח זמנים להאכלה

הנקה מלאה דורשת לעתים קרובות תוכנית האכלה תכופה יותר מכיוון שחלב אם קל יותר לעיכול מאשר פורמולה. לעומת זאת, תינוקות שניזונים מפורמולה בהנקה חלקית עשויים לעבור מעט יותר זמן בין ההנקות.

השפעה על בריאותה של אמא

הנקה מלאה עשויה להציע יתרונות בריאותיים גדולים יותר עבור האם, לרבות ירידה מהירה יותר במשקל לאחר הלידה, סיכון מופחת לסרטן השד והשחלות, ועיכוב במחזור. בהנקה חלקית, ייתכן שהיתרונות הללו לא יהיו בולטים באותה מידה.

עניין של בחירה אישית ונסיבות

הבחירה בין הנקה מלאה לחלקית היא אינדיבידואלית ביותר ועשויה להיות מושפעת מגורמים שונים, כגון בריאות האם, אורח החיים, הנוחות וצרכי התינוק. ללא קשר לשיטה שנבחרה, חיוני שהאמהות יקבלו תמיכה ומידע, כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לנסיבות משפחתן.

זכור, חיוני להתייעץ עם ספק שירותי בריאות בעת החלטה על גישת ההנקה שלך. בעוד להנקה יש יתרונות, אמא שמחה ובריאה היא החשובה ביותר לרווחת התינוק.

האם מלאה (Full Breastfeeding)האם חלקית (Partial Breastfeeding)
הגדרה: התינוק מקבל רק חלב אם, ללא תוספת של חלב תינוקות, מים או מזון מוצק.הגדרה: התינוק מקבל גם חלב אם וגם האכלה משלימה בצורת חלב תינוקות, מים או, לאחר ששה חודשים, מזון מוצק.
יתרונות: תזונה אופטימלית, חיזוק החיסון, קידום חיבור רגשי, מועיל לאםיתרונות: גמישות, מעבר מהיר להאכלה בבקבוק, שמירה על חלק מיתרונות ההנקה
הבדלים מבחינה תזונתית: מספקת תזונה אופטימלית מותאמת אישית לצרכים של התינוקהבדלים מבחינה תזונתית: תזונה טובה אם כי לא כוללת את הרכיבים הדינמיים ואת גורמי החיסון שיש בחלב האם
השפעה על החיסון: מחזק את החיסון של התינוק מאחר והחלב מלא בנוגדנים ובגורמים מגנים אחריםהשפעה על החיסון: תינוקות שמוזנים בצורה חלקית מקבלים חלק מיתרונות החיסון, אך לא באותו מידה כמו תינוקות שמניקים באופ
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
כתבות נוספות שבטוח תאהבו

אודות אלולו

אלולו לוגו

אלול - מגזין פנאי ותוכן

התכנים הכי טובים נוצרים על ידי אנשי השטח הכי טובים. אנחנו חותרים להגיע לחקר מעמיק אודות הנושאים אותם אנחנו מפרסמים. כאן תוכלו למצוא כתבות בנושאים הכי רלוונטים של עכשיו

צרו איתנו קשר:

דילוג לתוכן