עצמאי? אלו הדברים שאתה צריך לדעת על הפרשה עצמית של כספים

תוכן עניינים

אם אתם עצמאים שמתחילים בימים אלו את צעדיכם הראשונים בעסק הפרטי, אז אולי כבר שאלתם את עצמכם כבר איך עובד כל העניין של תשלומי ביטוח לאומי, פנסיה וכו'. אז אנחנו נעזור לכם להבין את זה טוב יותר:

זו לא בחירה, זו חובה

קודם כל עליכם לדעת שזה לא עניין של בחירה. לפי החוק, אתם מחוייבים להפריש לעצמכם פנסייה ולשלם לביטוח לאומי. יש כמובן גם את תשלום מס ההכנסה אבל זה כבר משהו אחר. מלבד תשלומי החובה האלו, אנחנו ממליצים גם על תשלום לביטוחים אישיים והפקדת כספים בקרנות הון (תכף נגיע גם לזה). אז נתחיל קודם כל בהתייחסות לתשלומי החובה: פנסיה וביטוח לאומי

כמה צריך להפריש לפנסיה?

יש סכום לתשלום שהוא חובה ויש את ההמלצה שלנו שאלו שני דברים שונים. מבחינת החובה: אתם צריכים לשלם סכום שהוא משתנה בין עסק לעסק והוא נגזר מההכנסות שלנו. להלן הפירוט:

  • עבור הכנסה בגובה של עד מחצית השכר הממוצע במשק, יש להפקיד 4.45%. ב- 2021 נשארנו עם השכר הממוצע שביטוח לאומי קבע ב- 1.1.20 שהוא 10,551 ש"ח. אם כך, עד גובה הכנסה של 5,275.5 ש"ח, יש להפקיד 4.45% שהם 237 ש"ח לחודש, שהם 2,844 ש"ח לכל 2021.
  • עבור הכנסה שמעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד גובה השכר הממוצע במשק, יש להפקיד 12.55%. כלומר, על ההכנסה מ- 5,276 ועד 10,551 ש"ח. סכום זה מגיע עד 662 ש"ח נוספים לחודש.
  • לגבי ההכנסה שמעל השכר הממוצע במשק, אין חובת הפקדה.

ההמלצה שלנו היא להפקיד כמה שיותר כסף לפנסיה. אתם צריכים לזכור שהפער שבין מה שאתם מכניסים היום לבין הכסף שיכנס לכם בתקופת הפנסיה עלול להיות הרסני למי שרגיל להכניס סכומי כסף גבוהים. ככל שתצמצמו את הפער הזה, אתם תוכלו להיכנס ביותר ביטחון לתקופת הפנסיה. מלבד זאת, הסכום שאתם משלמים משמש עבורכם גם כביטוח למקרה של אובדן כושר עבודה. התשלום שהביטוח הלאומי ישלם לכם נגזר בין היתר מההפרשים שלכם לפנסיה. סיבה נוספת שאני רואה בה כחשובה מאוד להפרשה גבוהה ככל האפשר לפנסיה היא תשלומי שארים – שזה אומר תשלום פיצויים למשפחה בדרגה הראשונה למקרה שבו תקפחו את חייכם בטרם עת. התשלומים האלו הינם חודשיים והם מתנפחים משמעותית גם במקרה של העלאה לא גדולה יחסית בדמי ההפרשה לפנסיה. הסיבה היא שהשקלול הוא כמה הייתם יכולים עוד לייצר (כסף) עד גיל הפרישה, וכל 100 שקלים נוספים, מחושבים בכפולות של חודשים ושנים עד גיל פרישה.

 

כמה צריך להפריש לביטוח לאומי?

גם הביטוח הלאומי הוא תשלום חובה והסכום שאתם מפרישים הוא לפי השארה של הרווחים החודשיים שלכם. הסכום מורכב מתשלום עבור דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות והם מהווים כ15% מההכנסות שלך. לדוגמה: אם הכנסותיך החודשיות הן 30,000 ש"ח, אז דמי התשלום לביטוח הלאומי יחד עם ביטוח הבריאות הם 4,318 ש"ח. במידה ותרצו לחשב את התשלום ותצטרכו לשלם, תוכלו להשתמש במחשבון של הביטוח הלאומי כאן

חישוב גובה מס ההכנסה

  • מס הכנסה שחל על עצמאי מחושב לפי הכנסתו השנתית, ונקבע באמצעות שומה סופית שעורך פקיד השומה בסוף השנה, לאחר שהעובד הגיש את הדו"ח השנתי.
  • הכנסותיו של עוסק מורשה ועוסק פטור מחושבות כהכנסה אישית ובדומה לשכיר מס ההכנסה שחל עליהן מחושב לפי מדרגות מס הכנסה.
  • את שיעור מס ההכנסה שעצמאי (עוסק מורשה או עוסק פטור) צריך לשלם, מחשבים כך:
  1. מחשבים את הרווח לצורכי מס – הכנסות פחות הוצאות מוכרות.
  2. מהרווח מפחיתים ניכויים – קיימים תשלומים שאינם נחשבים כהוצאות מוכרות, אולם מאפשרים את הפחתת המס כגון:
  3. מהרווח שהתקבל לאחר הפחתת ההוצאות המוכרות והניכויים, מחשבים את המס על פי מדרגות מס הכנסה.
  4.  משיעור המס שהתקבל מפחיתים את הזיכויים (הנחות במס).

כדי להקל על התשלום הגבוהה מאוד שצפוי להיות בסוף השנה, ניתן לשלם מקדמות דו חודשיות של מס הכנסה לפי הערכותיך. אנו ממליצים שכל התהליך יהיה דרך רואה חשבון.

 

 

 

המלצות נוספות להוצאה קבוע:

אנו ממליצים לכל עצמאי להפריש כספים נוספים לקרן השתלמות. קרן ההשתלמות תהיה סגורה לפרק זמן של 7 שנים מיום פתיחתה, אך כאשר תרצה לפתוח אותה, לא תצטרך לשלם מס על הרווחים עבור הכנסה של עד 18,000 ש"ח בשנה. זה לא אומר שאפשר להפריש לקרן רק 18,000 ש"ח בשנה, כי כן אפשר – זה רק אומר שאם יהיו רווחים על תשלום שהוא מעלה 18,000 ש"ח בשנה, אז על הפרש זה אתם תצטרכו לשלם.

הכתבה הזו עניינה אתכם? רוצים להיחשף לעוד כתבות ומאמרים בנושא עסקים? היכנסו למגזין העסקים התאום של אלולו – מגזין ״just-in״ ותהיו הראשונים לדעת על כל מה שקורה בעולם העסקים! just-in מגזין עסקים לאנשים רציניים.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
כתבות נוספות שבטוח תאהבו

הזדמנות נדירה: השקעה במגרשים למכירה בישראל

הביקוש לדירות בישראל גואה, ועימו גם מחירי הדיור. רבים מוצאים עצמם מתקשים לרכוש דירה, וחיפוש אחר פתרונות יצירתיים להשקעה נדל"נית הופך לדחוף יותר ויותר. השקעה במגרשים למכירה עשויה להיות פתרון אטרקטיבי עבור משקיעים המחפשים תשואה גבוהה לטווח ארוך.

קרא עוד »

מה זה מטבעות דיגיטליים?

מטבעות דיגיטליים, הידועים גם כקריפטו, הם תופעה שצומחת במהירות וצוברת אחיזה משמעותית בשוק. הם מציעים למשקיעים ולמשתמשים רגילים דרך חלופית לבצע עסקאות כספים מבלי הצורך

קרא עוד »

אודות אלולו

אלולו לוגו

אלול - מגזין פנאי ותוכן

התכנים הכי טובים נוצרים על ידי אנשי השטח הכי טובים. אנחנו חותרים להגיע לחקר מעמיק אודות הנושאים אותם אנחנו מפרסמים. כאן תוכלו למצוא כתבות בנושאים הכי רלוונטים של עכשיו

צרו איתנו קשר:

דילוג לתוכן